faq docenten

Veelgestelde vragen

  • Dat kan, maar hou in de gaten dat de GSA op een gegeven moment echt van je leerlingen moet zijn. De GSA werkt het best als leerlingeninitiatief.

  • Het is fijn om de ondersteuning van de GSA niet in je eentje te doen. Zeker als de GSA groter wordt en meer dingen wil organiseren. Vraag een collega (of collega’s) bij wie je je op je gemak voelt en van wie je weet dat hij/zij/hen andere vaardigheden, inzichten en mogelijkheden heeft (hebben) dan jij in het begeleiden van een GSA. Enigszins affiniteit met de onderwerpen is praktisch, maar niet noodzakelijk: alle leerlingen moeten zichzelf kunnen zijn bij jou op school.

  • Vragen kan altijd, maar hou er rekening mee dat niet elke schoolleiding het ondersteunen van een GSA als een taak van de school ziet. Meestal is er wel wat te regelen wat uren betreft, maar wees niet ontmoedigd als blijkt dat je de ondersteuning van de GSA in je eigen tijd moet doen. Vaak blijkt dat de GSA na een periode toch heel erg gewaardeerd wordt en dat er toch uren vrijgemaakt kunnen worden. Veel hangt ook af van hoe slim je het politieke spel speelt binnen het team.

  • Alleen als jij je daar prettig bij voelt kun je uit de kast komen. Maar je kunt je hierbij afvragen wat voor voorbeeld je stelt aan leerlingen die niet uit de kast durven komen.

  • Kijk goed rond in je klassen, zorg voor een goeie mix aan leerlingen. Vaak zijn de leerlingen die wat rebelser en creatiever zijn, goed voor de energie in een GSA, maar je wilt ook leerlingen die goed kunnen organiseren. Als er dan ook nog leerlingen bijzitten die sociaal zijn en enigszins populair bij de rest van de leerlingenpopulatie, dan heb je een winning team waar mensen zich gemakkelijk bij aansluiten.

  • Dat hangt ervan af wie de negatieve reactie geeft. Zijn het leerlingen, daag ze dan uit. Zijn het collega’s, vraag je dan openlijk af of zij goede docenten kunnen zijn voor iedereen. Is het je schoolleiding, kijk dan of je ouders kunt betrekken.

  • Sociale veiligheid is voor iedereen op school belangrijk. Ouders weten het vaak zeer te waarderen dat hun kind op een school zit waar er extra aandacht is voor gender en seksuele diversiteit. Dat heeft niets met politiek te maken, dat is gezond verstand gebruiken.

  • Dat hangt van je leerlingen af. Als zij zich ook voor andere dingen in willen zetten dan gender en seksuele diversiteit, dan ben je er al. Wat zelden werkt is leerlingen verplichten een heel breed scala aan onderwerpen op zich te laten nemen als het hen vooral om enkele onderwerpen gaat.

  • Door eerst je vooroordelen los te laten over moslims. Mocht er grote weerstand bestaan onder leerlingen met een moslimachtergrond richting de GSA, probeer dan eerst gemeenschappelijke grond te vinden. Mocht die niet lijken te bestaan dan mag je hen best confronteren. Hoe vinden zij het om gediscrimineerd te worden?

  • Check bij je schoolleiding hoe zij hiermee omgaan en hou altijd in gedachten dat de leerlingen die een GSA zijn begonnen ook ouders hebben die willen dat de school hun kind veiligheid en een kans op ontplooien biedt.

  • Begin altijd eerst met een vriendelijk maar duidelijk gesprek. Mocht het doorgaan, neem dan vervolgstappen. Wees nooit bang om op te staan voor een faire behandeling van iedereen.

  • Zorg ervoor dat de leiders van de GSA anderen onder hun hoede nemen en ervoor zorgen dat ze hun kennis doorgeven aan nieuwe potentiele leiders. Een slimme GSA zorgt ervoor dat er genoeg leerlingen uit genoeg leerlagen meedoen om ook na de zomervakantie de GSA weer op te starten.

  • Ten eerste: zet de leerling centraal, verdiep je in het verhaal en de wensen van de leerling. Haal goede kennis in huis als je er zelf niet uitkomt. Transvisie heeft vaker met het bijltje gehakt en geeft graag advies op maat. Huur hen in.

  • In je eigen lessen kun je de norm stellen, maar daarbuiten kan het vaag worden over wie er nu echt verantwoordelijk is voor deze norm. Zorg er dus voor dat dit wel duidelijk wordt. Stel het aan de orde in het teamoverleg, zoek draagvlak onder je collega’s en laat de schoolleiding weten dat ze actie moeten ondernemen. Uiteindelijk zijn alle volwassenen die werken aan goed onderwijs voor hun leerlingen verantwoordelijk voor een veilige school voor iedereen. De norm zetten, ook buiten de lessen, is een team effort.

  • Het GSA Netwerk wordt mogelijk gemaakt door COC Nederland. COC Nederland is een federatie met lokale lidverenigingen, en elke lidvereniging heeft een voorlichtingsteam, en vaak ook een bestuurslid Jongeren&Onderwijs en soms een GSA-coördinator.

    Het kan voor een school heel nuttig zijn om goed contact te hebben met het lokale COC. Het delen van ervaringen is belangrijk, maar ook het samen optrekken als er lokaal iets aan de orde gesteld moet worden op het gebied van onderwijs, en gender en seksuele diversiteit.

    Vaak ook hebben lokale COC’s goed zicht op wat er gebeurt op scholen in je buurt, zodat je weet waar de good practices zich bevinden en je inspiratie kunt opdoen voor je eigen schoolbeleid en activiteiten.

    Nodig het lokale COC eens uit op je school om het gesprek over gender en seksuele diversiteit aan te gaan met schoolleiding en collega’s.

    Je vindt je lokale COC hier (even doorscrollen naar ‘in jouw regio’)

Het GSA Netwerk wordt mogelijk gemaakt door COC Nederland