voorlichting

Een belangrijke taak van GSA’s is om vooroordelen op school tegen te gaan. Er zijn verschillende manieren om dit te doen.

Veel leerlingen weten weinig over gender en seksuele diversiteit en denken daardoor al snel in stereotype vooroordelen. Ook op jouw school. Zorg dus voor goeie informatie op school over alles wat met gender en seksuele oriëntatie te maken heeft.

Vooroordelen zijn vaak de basis van pestgedrag

Scholen zijn verplicht om vooroordelen tegen te gaan, maar niet elke school slaagt daar heel erg goed in. Dan kom jij in actie! Als je merkt dat er zaken zijn die niet goed besproken worden op school, zoals homo- en bisekualiteit of genderidentiteiten, kijk dan goed waar het aan ligt. Praat met mensen over wat hun ervaringen zijn. En verbind daar conclusies en acties aan vast.

Sommige docenten vinden het eng om het over gender en seksuele oriëntatie te hebben in hun les en ‘vergeten’ daarom om over homo-, biseksualiteit en genderidentiteit te praten.

Bij wiskunde is dit in principe minder vervelend dan bij een vak waar je het zou verwachten, als biologie of maatschappijleer. Als je hoort dat je docenten deze onderwerpen vakkundig vermijden, stap dan eens op ze af en vraag waarom ze dat doen.

Misschien vinden ze dat ze te weinig afweten van deze onderwerpen of misschien zijn ze bang voor reacties van de leerlingen. Een enkele keer kan het voorkomen dat een docent worstelt met zijn eigen gender of seksuele oriëntatie. Ga daar voorzichtig mee om. Docenten zijn ook maar mensen.

Als je snapt waarom bepaalde docenten handelingsverlegen zijn, dan kun je ze op het goede spoor zetten.

Laat ze bijvoorbeeld naar de lesideeeën op deze website kijken om inspiratie op te doen. Vertel in ieder geval waarom het zo belangrijk is voor jou dat gender en seksuele oriëntatie normaal in hun les besproken moeten worden.

De schatting is dat 5 procent van alle mensen niet 100% hetero of 100% cisgender zijn. Door dit nooit aan de orde te laten komen op school, betekent dat deze leerlingen denken dat ze anders zijn, of niet normaal. En dat is ernstig.

 

Heb je ooit in de mediatheek gezocht naar informatie over, of literatuur met mensen die niet voldoen aan het geijkte plaatje van cisgender en hetero?

Doe dit dan alsnog en spreek met de beheerder over de inhoud van de mediatheek. De beheerder kan ervoor zorgen dat er materiaal over deze onderwerpen te krijgen is.

Transvisie heeft in ieder geval veel eigen materiaal over transgender personen dat gemakkelijk te bestellen is. Voor een literatuurlijst met homo- en biseksuele mannen als hoofdpersoon kijk je hier. En voor een (voorlopige) literatuurlijst met lesbische en biseksuele vrouwen hier.

Hou je een spreekbeurt binnenkort en mag je je eigen onderwerp kiezen? Kies dan een onderwerp dat met gender en seksuele diversiteit te maken heeft.

De bedoeling van een spreekbeurt is dat je zelf iets moet onderzoeken en dat onderzoek zo logisch mogelijk aan de klas moet proberen te presenteren. Elke docent is onder de indruk van een leerling die een goeie spreekbeurt weet te geven over een relevant onderwerp waar ze zelf nog weinig vanaf weten. Kies dus verstandig en verrassend.

Hier vind je een begrippenlijst die je op ideeën zou kunnen brengen, maar op Wikipedia vind je ook veel informatie over gender en seksuele diversiteit die je weer verder weet te brengen in je zoektocht naar een goed onderwerp.

Hou een spreekbeurt over je GSA en waarom deze nodig is.

Wat is er logischer dan een spreekbeurt te houden over je eigen GSA? Vertel waarom je bij de GSA actief bent en waarom het belangrijk is dat er een GSA op jouw school is. Wat hebben jullie allemaal al voor elkaar gekregen, en wat zijn jullie plannen? Wat heb je zelf geleerd sinds je bij de GSA betrokken bent? Sta open voor vragen en discussies over de onderwerpen waar de GSA zich mee bezighoudt, zoals genderidenteit en genderexpressie, en seksuele oriëntatie, maar ook over pesten en ‘uit de kast komen’. Als je het persoonlijk kunt maken: doen!

Mocht de spreekbeurt erg lekker gaan, stel dan voor aan je docent om hem te herhalen in andere klassen. Je zou ook kunnen denken aan een verkorte versie waarmee je langs de klassen gaat. Een geweldige manier ook om nieuwe leden te werven!

Wil je het hele verhaal over genderidentiteit, genderexpressie en seksuele oriëntatie vertellen, dan kun je natuurlijk gebruik maken van ‘De Astronaut’. Bestel hier tot 100 flyers en download het plaatje hieronder.

De Astronaut hierboven is afgeleid van The Genderbread Person’. Als je Engels goed is, dan kun je deze website goed gebruiken.

Als je de Genderbread Person interessant vindt, dan kun je ook de trainers van The Genderbread Kit in huis halen.

Hoewel hun website in het Engels is, worden de lessen in Nederland door Nederlanders in het Nederlands gegeven.

Kijk hier alvast hun filmpje over hoe ze het aanpakken. Het mooie van deze methode is dat het over iedereen gaat. Iedereen heeft immers een genderidentiteit, genderexpressie, seksuele oriëntatie en biologische sekse…

Al sinds 1978 gaan voorlichters van COC Nederland bij scholen langs om lessen te geven over seksuele diversiteit.

Door de jaren heen zijn er veel methodes speciaal ontwikkeld voor de verschillende schooltypes en leerjaren. Een deel van de voorlichtingsles bestaat uit het eigen verhaal van de de voorlichter, die zelf vaak homo, bi of lesbisch is, of een transgender persoon.

De voorlichters van het COC werken graag samen met de GSA, dus neem contact op met de voorlichters en vul elkaar aan!

Sommige voorlichtingsteams werken ook met bovenstaande Genderbread Kit, vraag ernaar!

Wil je echt uitpakken, nodig dan Theater AanZ uit op je school.

Theater AanZ heeft een aantal scherpe theatervoorstellingen die over gender en seksuele diversiteit gaan ontwikkeld, speciaal voor scholen. Na de voorstelling is er altijd een goed geleid nagesprek over de voorstelling en wat het met het publiek deed.

De spelers en de publieksbegeleiding gaan ingewikkelde of gevoelige onderwerpen niet uit de weg. Een aanrader!

Ook heeft Theater AanZ een speciale interactieve voorstelling voor in de docentenkamer.

Nog méér theater: Mind Mix

Voor slimme, snelle interactieve voorstellingen kun je terecht bij Mind Mix die vooral een doorgaande discussie met leerlingen aangaat waarin toneelscènes zijn verwerkt om het gesprek inzichtelijk te maken en naar een hoger niveau te brengen.

Mind Mix heeft een voorstelling over gender en seksuele diversiteit, maar heeft ook een aantal andere voorstellingen over hokjesdenken en discriminatie in de aanbieding.

Het GSA Netwerk wordt mogelijk gemaakt door COC Nederland